I sommer vises utstillingene Å bli ufornemmelig av Sebastian Rusten og Trigonometry of Psychosis III av Andreas Lærum på Oplandia senter for samtidskunst.
Utstillingene står frem til og med søndag 4. august.
Åpningstider: onsdag-søndag 12-16.
Besøksadresse: Kirkegata 68, Lillehammer.
Sebastian Rusten, Å bli ufornemmelig
Installasjonene som vises ved Oplandia senter for samtidskunst består av bearbarbeidet sanket materiale som sopp, bær, røtter, bark, kvae, trær og plantematerialer. Disse er tørket, kvernet og pulverisert, eller bearbeidet gjennom teknikker som tægerbinding og spikking. Verkene tar form av gulvbaserte installasjoner, tepper, eller mandalaer der mønsteret henter inspirasjon fra norske vevtradisjoner, samt skulpturelle arbeider i rommet laget av blant annet gamle juletrær og skogbunn.
Tematisk sett har utforskningene av naturmaterialer ført Rusten til fenomenologien, til Edmund Husserl og Maurice Merleau-Ponty; ideer om kroppsliggjøring, kollektiv subjektivitet, og situert kunnskap gjennom tenkere som David Abrams, Donna Haraway, Tim Ingold, og Astrida Neimanis. Han ser hvordan de samme ideene alltid har eksistert hos urbefolkninger verden over, og hvordan disse igjen reflekteres i Buddhistisk filosofi, psykologi, og praksis.
Sebastian Rusten (f. 1986) bor og arbeider i Oslo. Rusten gikk ut med mastergrad i medium- og materialbasert kunst ved Kunsthøgskolen i Oslo våren 2023, med fordypning i tekstil. Han har også studert håndverksteknikken tægerbinding i et kurs med Signe Irene Berg og hatt et opphold i Juneau i Alaska for å lære om kurvfletting med grantrerøtter og ravenstailveving. Rusten har deltatt med arbeider på Høstutstillingen 2023, Hovedøya Kunstsal (Oslo), og han har tidligere stilt ut ved blant annet Leveld Kunstnartun (Ål i Hallingdal).
Utstillingen er støttet av Regionale prosjektmidler for visuell kunst/Kunstsentrene i Norge og Vederlagsfondet.
https://www.sebastianrusten.com
Andreas Lærum, Trigonometry of psychosis III
I sitt kunstneriske virke ønsker Lærum å gjengi psykotisk virkelighet visuelt, bearbeidet, assosiativt og reflektert. Han bruker apofeniske teknikker for å forstå og tolke de bisarre inntrykkene. Apofeni er den menneskelige tilbøyeligheten til å se meningsfulle mønstre i tilfeldige data. Han knytter gjerne forestillingene sine til forskjellige fenomener innen eget interessefelt. For tiden er det fotografiets abstraksjon og relativitet, den kunstige og foreldede grensen mellom psyke og kropp, bionikk og sammensmeltningen av teknologi og biologi som opptar ham.
Ved Oplandia senter for samtidskunst viser han over 40 fotografier i ulike formater, samt tegninger.
Andreas Lærum (f. 1975) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen avdeling kunstakademiet 1998-2002. Han jobber med tegning, maleri, fotografi, lyd og video.
Lærum har en bipolar lidelse, og et hovedtema i kunstnerskapet er sykdom generelt, og psykose spesielt. De senere årene har Lærum stilt ut ved Spitsbergen kunstsenter (Svalbard), Tegneforbundet (Oslo) og Haugesund kunstforening.
Utstillingen er støttet av Kulturrådet og Vederlagsfondet.
https://psychoticartistsunited.org/
Trigonometry of Psychosis I, II & III is an art project by Andreas Lærum. From April to June 2024, Lærum held three exhibitions: at Haugesund Art Gallery in April, Sarpsborg Art Association in May, and Oplandia Center for Contemporary Art in June.These three cities form a kind of triangle on the map, an area where Lærum lives and works. In mathematics and geometry, the triangle forms a plane, but when the lines are curved, three-dimensionality emerges.
Andreas Lærum is diagnosed with bipolar disorder with psychotic episodes. Between 2004 and 2014, he was admitted to psychiatric institutions for a total of two years and received over 100 electroshock treatments. He experienced frequent admissions and discharges, thus gaining extensive knowledge and firsthand experience with Norwegian psychiatry, both positive and negative.
In the past eight to ten years, Lærum has avoided hospitalization. After much effort, he has begun to understand and manage his illness. He realized early on that to live with this serious condition, he would have to do most of the work himself. This has enabled him to work as a visual artist with great capacity. The life experience he has gained through his illness has inspired him. He is interested in illness in general and psychosis in particular.
There are many aspects of psychosis that are interesting to explore in combination with visual art. In the project Trigonometry of Psychosis, Lærum examines the phenomenon of psychosis from three different angles. The exhibitions are very different in expression and concept, and he has pushed his own boundaries regarding what is permissible in visual art. For over 20 years, he has primarily worked with drawing and developed a distinctive style, a framework where he can be free. Imposing “frames” on oneself can be liberating, but after a while, it can become too safe. Although the universe he has created with colors and shapes encompasses everything that interests him, he now wants to take this knowledge and venture into uncharted territory.
Trigonometry of Psychosis I, II & III concludes with the exhibition at Oplandia Center for Contemporary Art, but this does not mean that Andreas Lærum has finished exploring the relationship between psychosis and art. More will come,which will be presented on this website. Stay tuned!