Torsdag 24. september kl. 18 fortsetter en ny runde med kritikersamtaler i serien Diatribe, der kritikere og skribenter møtes for å diskutere kunst- og utstillingsprosjekter i Innlandet. Tema for samtale denne gangen er utstillinger ved Elephant Kunsthall og Kunstbanken på Hamar med henholdsvis Elise Storsveen REPEPETIV på Hamar og Inge Sund Hofset Adorn, not for Being observed
Sted: Elephant Kunsthall, Lillehammer
https://www.elephant-kunsthall.no
Deltagere i kritikerpanelet:
Arve Rød, Kritiker
Mona Gjessing, Kritiker
Steffen Håndlykken,
Lenker til utstillingene:
Inga Sund Hofset
https://www.elephant-kunsthall.no
Elise Storsveen
https://kunstbanken.no/vare-utstillinger/elise-storsveen/
Bios deltagere:
Mona Gjessing har vært kunstkritiker siden 2004 og har jobbet som fast frilanser for Klassekampen, Billedkunst, Numer, PROSA og KORO. Gjessing har også publisert et utvalg kunstanmeldelser i Weekendavisen(dk), og står bak en rekke intervjuer med kunstnere som Per Kleiva, Vanessa Baird, Anna Fiske, Vanna Bowles og Line Solberg Dolmen. Gjessing har vært leder for arbeidsutvalget, seksjon kunst, i Norsk kritikerlag i perioden 2014-2017 og har deltatt i en rekke offentlige samtaler og debatter om samtidskunst. Mona Gjessing har sin utdannelse fra Institutt for musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo og leverte i 1999 den tverrestetisk orienterte hovedoppgaven «Sjokkets musikalske logikk. En studie i Arnold Schönbergs monodrama Erwartung».
Arve Rød er kritiker og skribent, og utdannet kunstner fra Statens kunstakademi. Rød har skrevet kritikker og artikler om norsk og internasjonal kunst i en rekke sammenhenger siden 2000. Han har vært kunstkritiker i avisene Dagens Næringsliv (2007–2012) og Dagbladet (2014–2020), og medredaktør i Norsk kunstårbok 2013–2020. Rød har i en årrekke undervist kunststudenter i tekst og skriving, og er tilknyttet KHiO, avd. Kunst og håndverk som tekstveileder for masterstudenter (høgskolelektor). Han har vært medlem av juryen for Sparebankstiftelsen DNBs kunstpris 2016–2018 og kunstnerisk råd Møre og Romsdal Kunstsenter 2016–2018, og er siden 2019 medlem av Arbeidsutvalget i kunstseksjonen i Norsk kritikerlag. I 2019 publiserte han utvalgte tekster i boka «Arve Rød. Tekster 2005–2019» på forlaget Uten tittel AS.
Steffen Håndlykken (f. 1981) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo, hvor han var del av den siste gruppen studenter som gikk ut fra Institutt for Farge. I 2010 startet han visningsstedet 1857 sammen med Stian Eide Kluge, som viste unge, internasjonale kunstnere i egne lokaler på Grønland i Oslo og andre steder frem til 2019. Han var kurator for Norsk skulpturbiennale 2017 på Vigelandmuseet, og har levert tekster til kunstkritikk.no og Billedkunst. Nå er han styreleder for Unge Kunstneres Samfund.
Diatribe er en serie med samtaler om kunst, som retter søkelyset mot aktuelle utstillinger i Innlandet. Arrangementsserien mottar tilskudd fra Kulturrådet og Innlandet fylkeskommune. Oppland Kunstsenter, Elephant Kunsthall, Harpefoss Hotell, Glasslåven Kunstsenter, Lillehammer Kunstmuseum og Kunstbanken Hedmark Kunstsenter er initiativtakere og vertskap.
En diatribe (diatribé, gr. διατριβή – eg. tidsfordriv, undervisning, i dag avhandling) er en dialogiske form for argumentasjon over et viktig tema der gjerne flere sjangre blir brukt (f.eks. retoriske spørsmål, apstrofe, abrupte svar, paradokser og historiske eksempler) for å understreke argumentasjonen.
Wikipedia