Plakat-februar.indd

Oppland kunstsenter åpner 2 separatutstillinger lørdag 3. Mars kl. 14.00 med kunstnerne Nina Bang Larsen og Tore Reisch.

I en samtid som blir stadig mer digital og virtuell, får det håndgjorte, materialbaserte og sanselige en egen tiltrekningskraft og relevans. Ikke som en motsetning, men som en forutsetning. Det er erfaringene med- og forståelsen av den fysiske virkeligheten som har gjort oss i stand til å utvikle teknologi, og nye virtuelle plattformer og verdener.

Utstillingene Tur-retur og Inga stad for det endelause er begge skulpturelle, taktile og på vidt forskjellige måter fremvisninger av materialforståelse og håndverksmessig presisjon . Tore Reisch arbeider i massivt tre kombinert med tegning, og Nina Bang Larsen er kjent for sine stedspesifikke, fargesterke installasjoner bestående av skulptur, maleri, video og foto.

 

Tur-retur, Tore Reisch 3.3. – 8.4. 2018

Tore Reisch sin utstilling ved Oppland kunstsenter presenterer 3 skulpturer i massivt tre, 4 tegninger og 12 skisser.

Verkene belyser forsking knyttet til arv og miljø, og tematiserer hvordan spor av psykiske påkjenninger kan videreføres genetisk. Utstillingen reiser spørsmål ved om glemt kunnskap om å leve i – og med naturen kan ligge latent i kroppens genmateriale, og gjenoppleves til tross for fraværet av reelle erfaringer. Er det mulig at kunnskap fra tidligere tider og kulturer kan gjenoppstå eller våkne til liv i et nålevende individ? Er et av spørsmålene utstillingen reiser.

Verktøyet stige, både som form og idé, er utgangspunktet for alle de skulpturelle arbeidene i utstillingen. Stigeformen refererer til hjelperedskaper laget for å løse et spesifikt problem, eller overkomme en fysisk hindring. Samtidig er de skulpturelle formene tappet for fuksjonealitet; det er ingen tvil om at disse stigene henspeiler på å løse helt andre problemer enn å male en låvevegg eller rense takrenner for gamle høstblader. De massive laftede trestokkene kan brukes til å klatre på, men formålet med klatringen er i denne sammenhengen åpen.

Materialet tre, gjerne satt sammen med andre materialer som jord eller betong, går igjen i Reisch sitt kunstnerskap. Store skulpturelle arbeider utført med stor håndverksmessig presisjon, ofte stilt ut sammen med tegninger, er essensen i hans uttrykk. I Tore Reisch’ skulpturer fremstår harmonien mellom natur og kultur som forstyrret. Gjennom historiske og samtidige referanser, åpner arbeidene for refleksjon omkring individuell og kollektiv hukommelse, kultur, tradisjoner, tapt kunnskap, og hvordan vi bruker naturens ressurser.

Tore Reisch er utdannet ved Trondheim kunstakademi. Etter endt utdannelse har han hatt høy utstillingsaktivitet. Han har stilt ut ved blant annet Nordenfjeldske kunstindustrimuseum, Norsk skogmuseum, Østfold kunstsenter og Norsk skulpturbiennale i Viegelandsmuseet. Videre har han gjort utsmykninger for blant annet Oslo og Trondheim kommune, og blitt innkjøpt av Trondheim Kunstmuseum og Kunstmuseet i Nord-Trøndelag. Fra 2016 har Reisch statens 5 årige arbeidsstipend.

www.reisch.no

_DSC6753

“Opp, opp, ned” av Tore Reisch. Foto: Øystein Thorvaldsen.

_DSC6709

“Over, over og over igjen” av Tore Reisch. Foto: Øystein Thorvaldsen.

_DSC6742

“Start, start, slutt” av Tore Reisch. Foto: Øystein Thorvaldsen.

 

Inga stad for det endelause av Nina Bang Larsen 3.3.-8.4. 2018

 Nina Bang Larsen arbeider med stedspesifikke installasjoner bestående av skulptur, maleri, video og foto. Det er ofte en tvetydighet i arbeidet hennes som underbygges av titlene. Objekter som befinner seg midt mellom noe gjenkjennelig og noe udefinerbart skaper en vag uro. Med kjente dagligdags gjenstander og en forførende estetikk lokker Bang Larsen besøkende inn i utstillingen, og lar dem finne sine egne historier i arbeidet. Installasjonen hun skal vise i Glasskuben omformer rommet til et surrealistisk landskap av tekstile former i ulike størrelser og fasonger, og romlige skulpturelle elementer bygget opp av papir, papp og tre, samt videoarbeider. Utstillingen har mottatt tilskudd fra Statens utstillingsstipend

Nina Bang Larsen (1981) er utdannet ved Kunst- og designhøgskolen I Bergen med et halvt år utveksling ved Kunsthochschule Berlin-Weissensee. Videre har hun utdannelse innen kunsthistorie og filosofisk estetikk fra Universitetet i Bergen. Hun har mottatt en rekke stipend herunder Billedkunstnernes Vederlagsfonds treårig stipend, og har fått gode omtaler og kritikker. Hennes siste separatutstillinger har vært vist på Kraft, Bergen (i 2018, kommende), Vestfold Kunstsenter (Tønsberg), Soft Galleri (Oslo), Nord-Trøndelag Kunstmuseum (Namsos), Prosjektrom Normanns (Stavanger). Hun har også deltatt i en rekke gruppeutstillinger ved blant annet Kunstindustrimuseet (Oslo), Kunstbanken Hedmark Kunstsenter (Hamar), Visningsrommet USF (Bergen), Vestlandsutstillingen, Kurant (Tromsø), og Sculpture by the Sea (Århus, Danmark).

www.ninabanglarsen.com

_DSC6813

Detalj fra installasjonen “Inga stad for det endelause” av Nina Bang Larsen. Foto: Øystein Thorvaldsen.

_DSC6774

“Inga stad for det endelause” av Nina Bang Larsen. Foto: Øystein Thorvaldsen.

_DSC6795

 

Detalj fra installasjonen “Inga stad for det endelause” av Nina Bang Larsen. Foto: Øystein Thorvaldsen.