
Oplandia senter for samtidskunst feirer Norske kunsthåndverkeres 50 årsjubileum sammen med en rekke andre kunstinstiusjoner i Innlandet sommeren 2025. Vi viser utstillingene Kasuri av Liilian Saksi og Hybrid materialitet – om forholdet mellom kunsthåndverk og kunst(ner)bøker.
Utstillingene åpner lørdag 14. juni klokken 12, og vises frem til og med søndag 27.07.
Besøksadresse: Kirkegata 68, Lillehammer
Åpningstider: onsdag-søndag 12-16
Kasuri
I utstillingen Kasuri har Saksi tatt videre sine undersøkelser av innfargingsmetoder som tradisjonelt blir brukt i veving og latt de gå i dialog med fletteteknikken Sprang. Arbeidene er konstruerte av håndspunnet garn i ull fra Saksi sin egne saueflokk.
I Kasuri utforsker Saksi grenser for hvordan fletteteknikken Sprang og den japanske innfargingsteknikken Kasuri (som betyr skylignende) kan kombineres. Tanken på dette «skylignende» har gitt Saksi en type frirom der utydelige og diffuse fargeoverganger har fått utfolde seg i hennes ellers stringente vevnader.
Saksi bruker vanligvis akrylglass i monteringen av sine arbeider, noe som her har blitt videreført i en egen serie verk tilpasset vinduene på Oplandia. Løse lokker av ull er sammenklemt mellom to plater av akrylglass, som en måte å løfte frem ullfiberen og et spektra av dets utseende og kvaliteter.
Liilian Saksi (f. 1989, Norrköping) har en MFA fra Kunsthøgskolen i Oslo fra 2017 og bor siden 2020 på Skotterud, Eidskog. Her har hun en liten saueflokk med gammelnorsk spælsau. I tillegg bruker hun ullen fra foreldrenes saueflokk i Sverige, hovedsakelig Klövsjöfår. Felles for de begge flokkene er at de er landskapspleiere og husdyr.
Saksi har tidligere hatt separatutstillinger inkluderer på blant annet Kunstnerforbundet, Oslo, KRAFT Bergen (2024) og SOFT galleri (2018). 2021 var hun en av de nominerte til Sparebankstiftelsen DNB sin stipendutstilling ved Oslo Kunstforening. Saksi og er innkjøpt av Nasjonalmuseet, KODE Bergen, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum og Innlandet fylkeskommune.
Hybrid materialitet – om forholdet mellom kunsthåndverk og kunst(ner)bøker.
“Hybrid materialitet – om forholdet mekĺlom kunsthåndverk og kunst(ner)bøker” er kuratert av André Gali og Vilde Andrea Brum, daglig leder ved OSS, med utstillingsdesign av Helene Duckert. Utstillingen er en totalinstallasjon, og viser et bredt utvalg av kunstbøker om kunsthåndverk, samt kunstnerbøker der håndverket og materialiteten er en essensiell del av selve utformingen og/eller innholdet. Utstillingen undersøker i hvilken grad kunsthåndverksfeltet og kunstbokfeltet speiler hverandre, om det finnes interessante overlappinger, og ikke minst, hvilket forhold kunsthåndverkfeltet selv har til kunst(ner)bøker?
Formålet med utstillingen er å belyse kunsthåndverkets tilstedeværelse og påvirkning av kunst(ner)boken. Kunsthåndverk er både tilstede innholdsmessig i mange kunstpublikasjoner, men er også en del av feltet gjennom materialiteten og håndverket kunstnerbøkene – de unike, håndlage publikasjonene – utgjør. Forholdet mellom disse to feltene har vært lite belyst i norsk sammenheng, og vi ønsker å benytte anledningen knyttet til NK sitt jubileum til å rette oppmerksomheten mot nettopp denne uuttalte og oversette relasjonen . Vi har gjort et utvalg av bøker som går i dybden på enkeltkunstnere, tematiske utgivelser/fagbøker innen kunsthåndverk, eksempler på publikasjoner som er materialbaserte i sin utforming og en rekke andre utgivelser som synliggjør det uomtvistelige, men lite artikulerte forholdet mellom kunst(ner)bøkene og kunsthåndverket.
Helene Duckert sitt kunstnerskap er et eksempel på hvordan hybride uttrykk som innlemmer både tekst, materialitet, kunsthåndverk og publikasjoner kan tøye grensene for de ulike genrene og allikevel få dem til å høre sammen i en form for mangetydige fellesskap. Hun har tatt utfordringen med å skape en ramme for utstillingen som i seg selv er et verk, men som også åpner for nye mulige lesninger og nye sammenhenger mellom kunst(ner)bøkene som er med i utstillingen.
Deltakere og bidragsytere
Ane Thon Knutsen, The Mark on the Wall (2019)
Ann Beate Tempelhaug, Nord (2023)
ARKIVET, Ice cold (2022)
ARKIVET, Verdiløs (2017)
ARKIVET, Dal, Dramstad, Hochlin, Luihn, Sand (2015)
ARKIVET, Beauty Box (2018)
Arnoldsche, AFTERGLOW: New Nordic Porcelain (2022)
Arnoldsche, ASLAUG M. JULIUSSEN: Intersections (2018)
Arnoldsche, DOCUMENTS ON CONTEMPORARY CRAFTS 1–5 (2019)
Arnoldsche, EARTH, WIND, FIRE, WATER: Nordic Contemporary Crafts – A Critical Craft Anthology (2020)
Arnoldsche, Elisabeth Von Krogh, Retrospective / Prospective Ceramics 1972–2024 (2024)
Arnoldsche, FELIEKE VAN DER LEEST, The Zoo of Life. Jewellery & Objects 1996–2014 (2015)
Arnoldsche, HORIZON: Transferware and Contemporary Ceramics (2015)
Arnoldsche, Jorunn Veiteberg, Pål Vigeland: When Metal Becomes Nature (2019)
Arnoldsche, Kari Steihaug (2022)
Arnoldsche, Liv Blåvarp: Jewellery – Structures in Wood (2017)
Arnoldsche, Sigurd Bringer: Wearables (2024)
Archibe Books, Entangeled – Texts On Textiles (2024)
Beatrice Guttormsen, Minnefragmenter (2024)
Bjørn Mortensen, Feeding Fetish (2022)
Britta Marakatt-Labba, Broderade berättelser (2010)
Britta Marakatt-Labba: Broderade världar (2023)
Camilla Luihn, Botaniske observasjoner (2024)
Camilla Luihn, The Clod, the Wave and the Koi Remix (2012)
Cappelen Damm, Vigdis Hjort, Et norsk hus (2015)
C. Huitfeldt Forlag, Jan Lauritz Opstad: En ny bevissthet – Norsk kunsthåndverk 1970-1990 (1989)
Davvi Girji, Eeva-Kristiina Harlin og Outi Pieski, Ladjogáhpir, Mattaráhkku (2020)
Davvi Girji, Gunvor Guttorm & Harald Gaski (red), Duodji Reader (2022)
Dio Press, Liisa-Rávná Finbog: It Speaks to You – Making Kin of People, Duodji and Stories in Sámi Museums (2023)
Epic.no, Runa Boger, Tekstilkunst (2023)
Fagbokforlaget, Opplegg på gang, Berit Slåttum, Anne Britt Ylvisåker (2007)
Forente Forlag, Edmund de Waal: Haren med øyne av Rav (2012)
Galleri f15, Abundance – 45th Tendencies (2023)
Galleri f15, I de rette hender, tendenser (2024)
Grieg Wyller forlag, Ellen Grieg – Monografi (2019)
H/O/F, Gunvor Nervold Antonsen, Vi er margen (2019)
Hverdag books, Jessica Williams, Pile (2022)
Imi Maufe, Japanese blues (2015)
Jorun Veiteberg, Sigurd Bronger, Laboratorium Mechanum (2015)
KHIO polishing workshop, Camilla Luihn, Det som blir igjen (2022)
Katrine Køster Holst, The Clay and other essays (2020)
Kiyoshi Yamamoto – Beyond the fantastic (2022)
Kunstnersenteret i Oppland, Modus operandi, hensiktsmessighetens estetikk (2009)
Liilian Saksi: här (2024)
Liilian Saksi: Vi (2018)
Lisa Him Jensen, Fra notatbøkene (2022)
MA1 Medium- og materialbasert kunst Khio, I think you´re muted (2021)
Museumsforlaget, Randi Nygaard Lium, Tekstilkunst i Norge (2016)
Museumsforlaget, Randi Nygaard Lium, Broderi som kunstuttrykk (2024)
Nina M. Schjønsy, Bente Sætrang (2020)
NK, Kampen med materialet, Norske Kunsthåndverkere i 40 år (2015)
NK, Kunsthåndverk 2012 Norske kunsthåndverkeres årsutstilling (2012)
NK, Kunsthåndverk 03/2024 (Girjegumpi)
NK, Mendable – Klima og miljø i dagens kunstpraksis, Norske Kunsthåndverkeres årsutstilling 2020
Norske kunsthåndverkere og Nordnorsk kunstnersenter, The Hands that Unravel the Sweater (2022)
Nordnorsk kunstnersenter, Skills –Thinking through making, Telling by hand (2014)
Norske kunsthåndverkere, Årsutstillingen 2024
Orkana forlag, Bente Aas Solbakken, Huksendáidda – Sami architecture (2022)
Papiret forlag, Norsk Keramikk, Mats Linder (2025)
Pax, Jorunn Veiteberg, Frå tause ting til talande objekt. (2005)
Pax, Knut Astrup Bull, En ny diskurs for kunsthåndverket – en bok om det nye konseptuelle kunsthåndverket (2007)
Pax, Marit Paasche: Hannah Ryggen. En Fri (2016)
Per Jonas Lindström, Endagsbøker (97-2003)
Radha Pandey, Deep time (2017)
RAM Publikasjoner, Astrid Sleire, Bakkekontakt (2021)
RAM Publikasjoner, Frantzen & Mjanger, Shapes of Breath (2021)
RAM Galleri, Johanna Zanon, *as handsome as the chance encounter (2020)
RAM Galleri, Epigon (2022)
RAM Publikasjoner, Linda Lothe, Sailing On Your Own (2021)
RAM Publikasjoner, Kristin Opem, Jordskokk (2024)
Randi Annie Strand, Prisme 14 (2021)
Rita Marhaug, Stella polaris (2021)
SD Books, Tone Vigeland: Jewellery – Objects – Sculpture (2017)
Senter for keramisk kunst, Senter for keramisk kunst 2022
Senter for keramisk kunst, Senter for keramisk kunst 2023
SFINXA forlag, Inge Ås, Vi spiste, sov og drakk feminisme (2020)
Skald forlag, Elisa Helland-Hansen: Pleasure and Use (2024)
Skald forlag, Jorunn Veiteberg, Smykkeskrinet (2021)
Skira, Hanne Tyrmi, The Lost Thing (2014)
Sofia Karyofilis, Vi passer bedre på det vi har et forhold til (2024)
Tag Team Studio Heidi Bjørgan The Story of an Affair (2024)
Thames & Hudson Ltd, Marit Paasche: Hannah Ryggen. Threads of Defiance (2019)
TILT, Kathrine Køster Holst, jeg tenkte ikke at jeg skulle helle leire på gulvet for å lage en god lyd (2022)
Trippelpunkt, Cato Løland, Bølget blikk (2021)
Trykk forlag, Borgny Svalastog, Alt kjøtt er som gress (2021)
Utenfor allfarvei forlag, Beate Burstad: Kofta og jeg – om å tråkle sammen en sjøsamisk familiehistorie (2015)
Uten Tittel, Bente Sætreng, Kokebok for Indigosoler (2023)
Uten Tittel, I Craft, I Travel Light (2017)
Uten Tittel, Keramisk faktaopplysning, Marthe Elise Stramrud (2021)
Utlånt av International Library of Fashion Research, Our Rags Magazine Issue 1 (2022)
Utlånt av International Library of Fashion Research, VISIONAIRE PUBLISHING, VISIONAIRE 7 BLACK (2025)
Utlånt av International Library of Fashion Research, Röhsska Museum of Design and Craft, Sigurd Bronger (2012)
Vibeke Luther O’Rourke, Vårvann, versjon 3.1 og 3.7 (2024)