Oplandia senter for samtidskunst feirer Norske kunsthåndverkeres 50 årsjubileum sammen med en rekke andre kunstinstiusjoner i Innlandet sommeren 2025. Vi viser utstillingene Kasuri av Liilian Saksi og Hybrid materialitet – om forholdet mellom kunsthåndverk og kunst(ner)bøker.

Utstillingene åpner lørdag 14. juni klokken 12, og vises frem til og med søndag 27.07.

Besøksadresse: Kirkegata 68, Lillehammer

Åpningstider: onsdag-søndag 12-16

Kasuri

I utstillingen Kasuri har Saksi tatt videre sine undersøkelser av innfargingsmetoder som tradisjonelt blir brukt i veving og latt de gå i dialog med fletteteknikken Sprang. Arbeidene er konstruerte av håndspunnet garn i ull fra Saksi sin egne saueflokk.

I Kasuri utforsker Saksi grenser for hvordan fletteteknikken Sprang og den japanske innfargingsteknikken Kasuri (som betyr skylignende) kan kombineres. Tanken på dette «skylignende» har gitt Saksi en type frirom der diffuse fargeoverganger har fått utfolde seg i hennes ellers stringente arbeider. 

Saksi bruker vanligvis akrylglass i monteringen av sine arbeider, noe som her har blitt videreført i en egen serie verk tilpasset vinduene på Oplandia. Løse lokker av ull er sammenklemt mellom to plater av akrylglass, som en måte å løfte frem ullfiberen og et spektra av dets utseende og kvaliteter.

Liilian Saksi (f. 1989, Norrköping) har en MFA fra Kunsthøgskolen i Oslo fra 2017 og bor siden 2020 på Skotterud, Eidskog. Her har hun en liten saueflokk med gammelnorsk spælsau. I tillegg bruker hun ullen fra foreldrenes saueflokk i Sverige, hovedsakelig Klövsjöfår. Felles for de begge flokkene er at de er landskapspleiere og husdyr.

Saksi har tidligere hatt separatutstillinger inkluderer på blant annet Kunstnerforbundet, Oslo, KRAFT Bergen (2024) og SOFT galleri (2018). 2021 var hun en av de nominerte til Sparebankstiftelsen DNB sin stipendutstilling ved Oslo Kunstforening. Saksi og er innkjøpt av Nasjonalmuseet, KODE Bergen, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum og Innlandet fylkeskommune. 

https://www.liiliansaksi.com/

Hybrid materialitet – om forholdet mellom kunsthåndverk og kunst(ner)bøker.

“Hybrid materialitet – om forholdet mekĺlom kunsthåndverk og kunst(ner)bøker” er kuratert av André Gali og Vilde Andrea Brun, daglig leder ved OSS. Utstillingen er spunnet inn i en totalinstallasjon av Helene Duckert, og viser et bredt utvalg av kunstbøker om kunsthåndverk, samt kunstnerbøker der håndverket og materialiteten er en essensiell del av selve utformingen og/eller innholdet. Utstillingen undersøker i hvilken grad kunsthåndverksfeltet og kunstbokfeltet speiler hverandre, om det finnes interessante overlappinger, og ikke minst, hvilket forhold kunsthåndverkfeltet selv har til kunst(ner)bøker?

Formålet med utstillingen er å belyse kunsthåndverkets tilstedeværelse og påvirkning av kunst(ner)boken. Kunsthåndverk er både tilstede innholdsmessig i mange kunstpublikasjoner, men er også en del av feltet gjennom materialiteten og håndverket kunstnerbøkene – de unike, håndlage publikasjonene – utgjør. Forholdet mellom disse to feltene har vært lite belyst i norsk sammenheng, og vi ønsker å benytte anledningen knyttet til NK sitt jubileum til å rette oppmerksomheten mot nettopp denne uuttalte og oversette relasjonen . Vi har gjort et utvalg av bøker som går i dybden på enkeltkunstnere, tematiske utgivelser/fagbøker innen kunsthåndverk, eksempler på publikasjoner som er materialbaserte i sin utforming og en rekke andre utgivelser som synliggjør det uomtvistelige, men lite artikulerte forholdet mellom kunst(ner)bøkene og kunsthåndverket.

Helene Duckert sitt kunstnerskap er et eksempel på hybride kunstuttrykk med tekst/publikasjoner og materialitet/kunsthåndverk som tøyer grensene for de ulike genrene, og skaper en ny mangetydig helhet. Installasjonen åpner for utallige mulige lesninger og nye sammenhenger mellom kunst(ner)bøkene som er med i Hybrid materialitet.

Deltakere og bidragsytere

  • Abundance – 45th Tendencies, Galleri f15
     (2023)
  • AFTERGLOW: New Nordic Porcelain, Arnoldsche (2022)
  • Ane Thon Knutsen, The Mark on the Wall (2019)
  • Ann Beate Tempelhaug, Nord (2023)
  • ARKIVET, Ice cold (2022)
  • ARKIVET, Verdiløs (2017)
  • ARKIVET, Dal, Dramstad, Hochlin, Luihn, Sand (2015)
  • ARKIVET, Beauty Box (2018)
  • ASLAUG M. JULIUSSEN: Intersections, Arnoldsche (2018)
  • Astrid Sleire, Bakkekontakt, RAM Publikasjoner (2021)
  • Beate Burstad: Kofta og jeg – om å tråkle sammen en sjøsamisk familiehistorie, Utenfor allfarvei forlag (2015)
  • Beatrice Guttormsen, Minnefragmenter (2024)
  • Bente Sætreng, Kokebok for Indigosoler , Uten Tittel (2023)
  • Bente Sætrang, Nina M. Schjønsby(2020)
  • Bente Aas Solbakken, Huksendáidda – Sami architecture, Orkana forlag (2022)
  • Bjørn Mortensen, Feeding Fetish (2022)
  • Borgny Svalastog, Alt kjøtt er som gress, Trykk forlag(2021)
  • Britta Marakatt-Labba, Broderade berättelser (2010)
  • Britta Marakatt-Labba: Broderade världar (2023)
  • Camilla Luihn, Botaniske observasjoner (2024)
  • Camilla Luihn, Det som blir igjen, KHIO polishing workshop(2022)
  • Camilla Luihn, The Clod, the Wave and the Koi Remix (2012)
  • Cato Løland, Bølget blikk, Trippelpunkt(2021)
  • Craft Anthology, Arnoldsche (2020)
  • DOCUMENTS ON CONTEMPORARY CRAFTS 1–5 , Arnoldsche (2019)
  • EARTH, WIND, FIRE, WATER: Nordic Contemporary Crafts – A Critical
  • Edmund de Waal: Haren med øyne av Rav , Forente Forlag (2012)
  • Eeva-Kristiina Harlin og Outi Pieski, Ladjogáhpir, Mattaráhkku, Davvi Girji(2020)
  • Elisabeth Von Krogh, Retrospective / Prospective Ceramics 1972–2024, Arnoldsche (2024)
  • Elisa Helland-Hansen: Pleasure and Use, Skald forlag (2024)
  • Ellen Grieg – Monografi, Grieg Wyller forlag (2019)
  • Entangeled – Texts On Textiles, Archibe Books(2024)
  •  Epigon, RAM Galleri(2022)
  • FELIEKE VAN DER LEEST, The Zoo of Life. Jewellery & Objects 1996–2014, Arnoldsche (2015)
  • Frantzen & Mjanger, Shapes of Breath, RAM Publikasjoner(2021)
  • Gunvor Guttorm & Harald Gaski (red), Duodji Reader, Davvi Girji(2022)
  • Gunvor Nervold Antonsen, Vi er margen , H/O/F (2019)
  • Hannah Ryggen. En Fri , Marit Paasche, Pax (2016)
  • Hannah Ryggen. Threads of Defiance, Marit Paasche, Thames & Hudson Ltd,(2019)
  • Heidi Bjørgan The Story of an Affair, Tag Team Studio (2024)
  • HORIZON: Transferware and Contemporary Ceramics, Arnoldsche(2015)
  •  I Craft, I Travel Light, Uten Tittel
     (2017)
  • I de rette hender, tendenser, Galleri f15 (2024)
  • Imi Maufe, Japanese blues (2015)
  • Inge Ås, Vi spiste, sov og drakk feminisme, SFINXA forlag(2020)
  • Jan Lauritz Opstad: En ny bevissthet – Norsk kunsthåndverk 1970-1990, C.
  • Hanne Tyrmi, The Lost Thing, Skira (2014)
  • Huitfeldt Forlag (1989)
  • Jessica Williams, Pile, Hverdag books (2022)
  • Johanna Zanon, *as handsome as the chance encounter, RAM Galleri (2020)
  • Jorunn Veiteberg, Frå tause ting til talande objekt, Pax (2005)
  • Jorunn Veiteberg, Smykkeskrinet, Skald forlag (2021)
  • Kampen med materialet, Norske Kunsthåndverkere i 40 år, NK(2015)
  • Kari Steihaug, Arnoldsche (2022)
  • Kathrine Køster Holst, jeg tenkte ikke at jeg skulle helle leire på gulvet for å lage en god lyd, TILT (2022)
  • Katrine Køster Holst, The Clay and other essays (2020)
  • Kiyoshi Yamamoto – Beyond the fantastic (2022)
  • Knut Astrup Bull, En ny diskurs for kunsthåndverket – en bok om det nye konseptuelle kunsthåndverket , Pax (2007)
  • Kristin Opem, Jordskokk, RAM Publikasjoner (2024)
  • Kunsthåndverk 2012 Norske kunsthåndverkeres årsutstilling, NK (2012)
  • Kunsthåndverk 03/2024 (Girjegumpi), NK (2024)
  • Liisa-Rávná Finbog: It Speaks to You – Making Kin of People, Duodji and Stories in Sámi Museums, Dio Press (2023)
  • Liilian Saksi: här (2024)
  • Liilian Saksi: Vi (2018)
  • Linda Lothe, Sailing On Your Own, RAM Publikasjoner (2021)
  • Lisa Him Jensen, Fra notatbøkene (2022)
  • Liv Blåvarp: Jewellery – Structures in Wood, Arnoldsche (2017)
  • MA1 Medium- og materialbasert kunst Khio, I think you´re muted (2021)
  • Marthe Elise Stramrud, Keramisk faktaopplysning,  Uten Tittel (2021)
  • Mendable – Klima og miljø i dagens kunstpraksis, Norske Kunsthåndverkeres årsutstilling, NK 2020
  • Modus operandi, hensiktsmessighetens estetikk, Kunstnersenteret i Oppland (2009)
  • Norsk Keramikk, Mats Linder, Papiret forlag (2025)
  • Opplegg på gang, Berit Slåttum, Anne Britt Ylvisåker, Fagbokforlaget, (2007)
  • Our Rags Magazine Issue 1, Utlånt av International Library of Fashion
  • Research (2022)
  • Per Jonas Lindström, Endagsbøker (97-2003) 
  • Pål Vigeland: When Metal Becomes Nature, Jorunn Veiteberg, Arnoldsche (2019)
  • Radha Pandey, Deep time (2017)
  • Randi Annie Strand, Prisme 14  (2021)
  • Randi Nygaard Lium, Broderi som kunstuttrykk, Museumsforlaget(2024)
  • Randi Nygaard Lium, Tekstilkunst i Norge, Museumsforlaget (2016)
  • Rita Marhaug, Stella polaris (2021)
  • Runa Boger, Tekstilkunst, Epic.no
    (2023)
  • Senter for keramisk kunst 2022, Senter for keramisk kunst
     (2022)
  • Senter for keramisk kunst 2023, Senter for keramisk kunst (
    2023)
  • Sigurd Bronger, Laboratorium Mechanum, Jorun Veiteberg (2015)
  • Sigurd Bronger, Röhsska Museum of Design and Craft, Utlånt av International Library of Fashion Research,(2012)
  • Sigurd Bringer: Wearables, Arnoldsche (2024)
  • Skills –Thinking through making, Telling by hand, Nordnorsk kunstnersenter (2014)
  • Sofia Karyofilis, Vi passer bedre på det vi har et forhold til (2024)
  • The Hands that Unravel the Sweater, Norske kunsthåndverkere og  Nordnorsk kunstnersenter(2022)
  • Tone Vigeland: Jewellery – Objects – Sculpture, SD Books (2017)
  • Vibeke Luther O’Rourke, Vårvann, versjon 3.1 og 3.7 (2024)
  • Vigdis Hjort, Et norsk hus, Cappelen Damm (2015)
  • VISIONAIRE 7 BLACK, VISIONAIRE PUBLISHING, Utlånt av International Library of Fashion Research (2025)
  • Årsutstillingen 2024, Norske kunsthåndverkere (2024)