Oplandia senter for samtidskunst feirer Norske kunsthåndverkeres 50 årsjubileum sammen med en rekke andre kunstinstiusjoner i Innlandet sommeren 2025. Vi viser utstillingene Kasuri av Liilian Saksi og Hybrid materialitet – om forholdet mellom kunsthåndverk og kunst(ner)bøker.

Utstillingene åpner lørdag 14. juni klokken 12, og vises frem til og med søndag 27.07.

Besøksadresse: Kirkegata 68, Lillehammer

Åpningstider: onsdag-søndag 12-16

Kasuri

I utstillingen Kasuri har Saksi tatt videre sine undersøkelser av innfargingsmetoder som tradisjonelt blir brukt i veving og latt de gå i dialog med fletteteknikken Sprang. Arbeidene er konstruerte av håndspunnet garn i ull fra Saksi sin egne saueflokk.

I Kasuri utforsker Saksi grenser for hvordan fletteteknikken Sprang og den japanske innfargingsteknikken Kasuri (som betyr skylignende) kan kombineres. Tanken på dette «skylignende» har gitt Saksi en type frirom der utydelige og diffuse fargeoverganger har fått utfolde seg i hennes ellers stringente vevnader. 

Saksi bruker vanligvis akrylglass i monteringen av sine arbeider, noe som her har blitt videreført i en egen serie verk tilpasset vinduene på Oplandia. Løse lokker av ull er sammenklemt mellom to plater av akrylglass, som en måte å løfte frem ullfiberen og et spektra av dets utseende og kvaliteter.

Liilian Saksi (f. 1989, Norrköping) har en MFA fra Kunsthøgskolen i Oslo fra 2017 og bor siden 2020 på Skotterud, Eidskog. Her har hun en liten saueflokk med gammelnorsk spælsau. I tillegg bruker hun ullen fra foreldrenes saueflokk i Sverige, hovedsakelig Klövsjöfår. Felles for de begge flokkene er at de er landskapspleiere og husdyr.

Saksi har tidligere hatt separatutstillinger inkluderer på blant annet Kunstnerforbundet, Oslo, KRAFT Bergen (2024) og SOFT galleri (2018). 2021 var hun en av de nominerte til Sparebankstiftelsen DNB sin stipendutstilling ved Oslo Kunstforening. Saksi og er innkjøpt av Nasjonalmuseet, KODE Bergen, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum og Innlandet fylkeskommune. 

https://www.liiliansaksi.com/

Hybrid materialitet – om forholdet mellom kunsthåndverk og kunst(ner)bøker.

Hybrid materialitet – om forholdet mekĺlom kunsthåndverk og kunst(ner)bøker er kuratert av André Gali og Vilde Andrea Brum, daglig leder ved OSS, med utstillingsdesign av Helene Duckert. Utstillingen er en totalinstallasjon, og viser et bredt utvalg av kunstbøker om kunsthåndverk, samt kunstnerbøker der håndverket og materialiteten er en essensiell del av selve utformingen og/eller innholdet. Utstillingen undersøker i hvilken grad kunsthåndverksfeltet og kunstbokfeltet speiler hverandre, om det finnes interessante overlappinger, og ikke minst, hvilket forhold kunsthåndverkfeltet selv har til kunst(ner)bøker?

Formålet med utstillingen er å belyse kunsthåndverkets tilstedeværelse og påvirkning av kunst(ner)boken. Kunsthåndverk er både tilstede innholdsmessig i mange kunstpublikasjoner, men er også en del av feltet gjennom materialiteten og håndverket kunstnerbøkene – de unike, håndlage publikasjonene – utgjør. Forholdet mellom disse to feltene har vært lite belyst i norsk sammenheng, og vi ønsker å benytte anledningen knyttet til NK sitt jubileum til å rette oppmerksomheten mot nettopp denne uuttalte og oversette relasjonen . Vi har gjort et utvalg av bøker som går i dybden på enkeltkunstnere, tematiske utgivelser/fagbøker innen kunsthåndverk, eksempler på publikasjoner som er materialbaserte i sin utforming og en rekke andre utgivelser som synliggjør det uomtvistelige og samtidig relativt ubevisste forholdet mellom kunst(ner)bøkene og kunsthåndverket.

Helene Duckert sitt kunstnerskap er et eksempel på hvordan hybride uttrykk som innlemmer både tekst, materialitet, kunsthåndverk og publikasjoner på en overbevisende måte kan tøye grensene for de ulike genrene og allikevel få dem til å høre sammen i en form for mangetydige fellesskap. Hun har fått utfordringen med å skape en ramme i form av en totalinstallasjon som i seg selv er et verk, men som også åpner for nye mulige lesninger og nye sammenhenger mellom de over 80 ulike publikasjonene som er med i utstillingen.