NEDSTIGNING – Tiril Schrøder og Bente Bøyesen

Samarbeidsprosjektet Nedstigning mellom Tiril Schrøder og Bente Bøyesen tar for seg det langsomme arbeidet, det som går i dybden og knytter nåtid sammen med det som kom før. Med dette vil kunstnerne bevege seg vekk fra det grensesprengende og nye, trekk som er vesentlige for konsumkulturen.

Verkene til Bøyesen og Schrøder ser naturen ”innenfra”, og beveger seg over og under jorden, innenfor membranen som holder tingene på plass. Det fysiske, mikrobiologiske og mytiske språket er ulike observasjonsmetoder kunstnerne benytter seg av.

Utstillingen på Oppland kunstsenter vises både som individuelle verker og installasjon med ulike naturtematiske perspektiv, som veggmaleri, maleri på lerret, tegning på papir, trykk og folie på vindu, maleri på papir. Samarbeidet bærer tydelig kunstnernes egne signaturer, men utgjør samtidig en helhet, en fortelling der ulike lag griper inn i hverandre og utfolder seg innenfor et felles rammeverk.

Nedstigning har mottat støtte av Norsk Kulturråd

For English see below

_MG_9339

_MG_9368

Bente Bøyesen, “Anthrosol 1-3” / Tiril Schrøder. “Observatorium”, “Pluto”, “Cerberos”

_MG_9289

Tirill Schrøder, “Klippe” / Bente Bøyesen, “Kompost”

_MG_9225

Bente Bøyesen, “Rødvin på papir”

Tirill Schrøder, "Persefone Kore"

Tirill Schrøder, “Persefone Kore”

 

THE PORT OF PIRAEUS – Hilde Aagaard i Glasskuben

I prosjektrommet Glasskuben viser Hilde Aagaard en installasjon som består av et fotografi montert i plexiglass og to frittstående sylindre, det ene et assemblage av bilder, det andre en sammenrullet versjon av det opprinnelige fotografiet. Arbeidene til Aagaard er relatert til hennes egne erfaringer og nedarvede historie, blant annet tematisert i hennes artist book Ishavsgast med sin fars beretninger og fotos fra Nordsjøfisket og jaktekspedisjoner på 50-tallet.

Aagaards kunstnerskap utspiller seg dels i Norge og dels i Hellas, to land med topografi, økonomi og kultur knyttet til havet, en kilde til rikdom men også motgang og tap. Hennes nyeste prosjekt er en hommage til industrilandskapet i Hellas største havn, Pireus. Allerede i antikken var Pireus innseilingshavn til Athen og base for den greske krigsflåten. I moderne tid har den vokst sammen med hovedstaden og utgjør en av verdens største havner, et maskineri i den globale økonomien. I verket Port of Piraeus knytter Aagaard de dystre havnekonstruksjonen og den økonomiske utviklingen sammen med personlige referanser til en refleksjon over dagens kaotiske tilstand i Hellas.

_MG_9211                      IMG_2793_MG_9159

 

Begge utstillinger står til 28. februar

DESCENT – TIRILL SCHRØDER AND BENTE BØYESEN

In their collaborative project, Tiril Schrøder and Bente Bøyesen are concerned with “slow work”, profoundness and what ties the contemporary to the past. By doing so, the artists would like to evade the ever-more-expansive and new, notions applied to consumer cultural tendencies.

 

The works of Schrøder and Bøyesen see nature from the inside, through movements both above and below the ground, within the membrane that hold things in place. The physical, microbiological and mythical are methods of observation and knowledge the artists make use of.

 

The exhibition at Oppland Art Centre presents both individual works and installations within different perspectives of nature; wall paintings, paintings on canvas, drawings on paper, graphic prints and foil on window and paintings on paper. The collaborative act have the distinct signatures of the artists, at the same time as it composes a new entity, a multilayered story which intertwine and unfold itself within a common framework.

Descent has recieved support from the Norwegian Cultural Council

THE PORT OF PIRAEUS – HILDE AAGAARD

In the Glasscube, the art centre’s project room, Hilde Aagaard show an installation of three pieces: a Plexiglas-covered photograph and two free-standing cylinders of the same photo enrolled and cut into several layers. The works of Aagard are intimately connected with her own past and experiences, which the artist among others recently memorialized in the art book Ishavsgast about her fathers experiences and photos from his North Sea fishing and hunting expeditions in the 60-ties.

 

Aagaards oeuvre is in part informed by her belonging to Norway, part by her travels to Greece, two countries with topographies, economies and cultures inextricable from the sea, which in both places has been a source of bounty but also of hardship and loss. Her new project pays homage to the industrial landscape of Piraeus. Already in ancient Greece, Piraeus was constructed as seaport to Athens. In late times it has grown together with the capital and became one of the worlds biggest docks, a true machinery in global economy. With her work Port of Piraeus, Aagaard relate the gloomy looking docks and recent economical recession to personal references and reflections upon the chaotic conditions of Greece of today.