Seminar Kunstscene Oppland

Arrangør: Kunstersenteret i Oppland

Tid og sted: 19.02.2011, Lillehammer Kunstmuseum

Fra venstre: Anna Widén,Eivind Slettemeås, Ingrid Blekastad,Simund Hagen og Anna Gudmundsdottir

Smalt eller bredt? Lokal, regional, nasjonal eller internasjonal orientering? Samarbeid med hvem, og hvordan? Strategier for det kunstnerinitierte og kunstnerdrevne prosjektet var tema for Kunstnersenteret i Opplands seminar Kunstscene Oppland som ble avholdt ved Lillehammer Kunstmuseum. Rådet fra foredragsholderne var entydig; Det regionale profesjonelle kunstfeltet må satse på utvikling av nisjeprodukter. – Det smale feltet er egentlig uendelig bredt bare du kommer nært nok, sa kunstner og  leder ved Lydgalleriet, Jørgen Larsson.

 

Nisjeprodukter i kunstverden

Anna Gudmundsdottir og Eivind Slettemeås

Lydgalleriet og Wunderbaum Wanderlust Wunderkammer (WWW) var to av prosjektene som ble presentert for de rundt 40 deltagerne på seminaret. Men der Lydgalleriet reflekterte rundt egne erfaringer fra galleriets oppstart i 2006 til i dag, er Wunderbaum Wanderlust Wunderkammer (WWW) ennå bare i planleggingsfasen. Initiativtagere og kunstnere Eivind Slettemeås og Anna Gudmunsdottir har fått støtte gjennom Kunstnesenteret i Opplands ordning Kunstgjødsel. Med ambisjon om å bli en ny arena for samtidkunst nasjonalt så vel som internajsonalt er likevel det unike prosjektet ved Harpefoss hotell i Sør -Fron  avhengig av både regionale og nasjonale samarbeidspartnere.

Gudmundsdottir og Slettemeås tar utgangspunkt i Harpefoss som et lokalt historisk handelsentrum hvor celebre gjester overnattet før de dro videre opp på høyfjellet på Gålå. Prosjektets navn presiserer både den tematiske og stedspesifikke tilnærmingen; Wunderbaum henspeiler på det lokale og mobile perspektivet, luktreet i bilspeilet; Wanderlust til vandrehistoriene og utferdstrangen; Wunderkammer til kurositetskabinettet, den uglesette men entusiastiske slektningen til det institusjonaliserte kunstrommet. Prosjektet er tenkt som utstilling, performance og sceniske uttrykk,  og et utvidet program i forbindelse med åpning 24 -26. juni. 2011.

Jørgen Larsson, leder ved Lydgalleriet i Bergen, presisterte avgrensingen av bergepet periferi  til ikke å omhandle distriktregionenes relasjon til Oslo, men minnet om at hele Norge befinner seg i den geografiske randsonen  på den internasjonale kunstscenen.

Jørgen Larsson

– For å overleve  er det nødvending å utvikle sin helt unike kompetanse, sitt eget nisjeprodukt, sa Larsson.  Lydgalleriet har som formål å være en eksperimentell arena for norsk og internasjonal rombasert lydkunst. Samtidig ønsker Lydgalleriet å presentere lydkunst for et bredt publikum, og viste til et utstrakt samarbeid og nettverk med både lokale og internasjonale aktører, og en formidlingsstrategi som gikk utover det tradisjonelle kunstpublikum og fagpublikum.

– Det smale er egentlig uendelig bredt bare du kommer nært nok, sa Larsson.

R-Open – en modell for Oppland?

Jørund Aase Falkenberg, prosjektleder for R-Open presenterte  R-Open som ble gjennomført  første gang høsten 2010.  Falkenberg  var også initiativtager til prosjektet.

Jørund Aase Falkenberg

Etter å ha selv deltatt på Oslo –Open og erfart hvilke positive virkinger  prosjektet hadde for kunstnerne, ønsket Falkenberg å skape et tilsvarende prosjekt for den regionale kunstscenen da han flyttet tilbake til Stavanger. Fra å befinne  seg i en bakeevje hvor potensialet i kunstfeltet ikke fikk komme fullt til  uttrykk, fikk kunstnerne gjennom R-Open mulighet til å komme tettere på  publikum, og ikke minst en ny arena for  større synlighet og tettere nettverk mellom kunstnerne.

Kunstscenen i Oppland trenger fornyelse

Seminarets vendepunkt ble Dag Solhjells analyse av kunstscenen i Oppland, som også var bakteppe for den påfølgende paneldebatten. Initiativer og nyskapende kunstprosjekter er en forutsetning for en dynamisk og aktuell samtidskunstscene, men hvordan er vekstkårene i dagens Oppland?

Dag Solhjell

– Min konklusjon er at Oppland har en av landets svakeste kunstscener, sa  Dag Solhjell,- kanskje den svakeste. Et prioritert mål på kort sikt for Oppland fylkes  kunstpolitikk bør være å forynge, fornye og utvidet en trang og liten kunstscene som i  dag domineres av eldre og etablerte kunstnere.

– Er jeg frekk når jeg sier at Oppland ikke er et sted for å etablere seg som kunstner men pensjonere seg som kunster?, spurte Solhjell retorisk.

Utfordringen ble for anledningen overlatt til panelet bestående av Anna Widén (S-laget),Eivind Slettemeås, Ingrid Blekastad (direktør Kunstbanken), Sigmund Hagen (leder Internasjonal komité Oppland Fylkeskommune) Anna Gudmundsdottir. Et sterkt engasjert publikum dominerte likevel debatten med spørsmål til paneldeltagerne og mange innspill til den politiske ledelsen i fylket.

– En levende regional kunstscene må fungere som en helhet,sa Dag Solhjell,- og da må en rekke elementer være på plass: Kunstnerisk produksjon, utstillingsproduksjon (kuratering), kunstsamling og innkjøp til slik, kunsthistorisk kompetanse, kunsthall, kritikk, kunstmarked, publikum, diskurs, og etablere en nasjonal og internasjonal møteplass.

Oppgaven kan syntes uoverkommelig, men anslaget er likevel satt;  Kunstfeltet i Oppland mangler ikke muligheter eller engasjement . Det gjenstår for aktørene og politikere å samles om en felles visjon. Kanskje er det et aktuelt tema for neste års seminar?

Takk til alle deltagere og foredragsholdere, og mest av alt takk til Oppland Fylkeskommune  og institusjonen Fritt Ord som gjorde det mulig å gjennomføre seminaret!